Ako volený orgán reprezentuje suverenitu štátu a ľudu. Plní
závažnú úlohu pri budovaní Slovenskej republiky ako moPostavenie
a pôsobnosť prokuratúry v Slovenskej republike
Postavenie prokuratúry
Pôsobnosť prokuratúry
Medzinárodné súvislosti
Postavenie prokuratúry
Ústava Slovenskej republiky konštituuje v článkoch 149 až 151
prokuratúru ako univerzálny orgán ochrany práva, ktorý koná vo
verejnom záujme.
Prokuratúra je samostatná hierarchicky usporiadaná jednotná
sústava štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom. V
rámci tejto hierarchicky usporiadanej sústavy štátnych orgánov
pôsobia prokurátori vo vzťahoch podriadenosti a nadriadenosti.
Hierarchické usporiadanie prokuratúry je nevyhnutným
predpokladom pre jednotné uplatňovanie zákonov a ostatných
všeobecne záväzných právnych predpisov a pre jednotné
uplatňovanie trestnej politiky.
Nezávislosť súdov a sudcov nevyhnutne vedie k ich nejednotnému
rozhodovaniu. Musí preto existovať odborný orgán, ktorý síce
nemôže zmeniť rozhodnutie súdu, ale môže dosiahnuť, aby
rozhodnutie súdu preskúmal súd vyššieho stupňa, a to aj v takých
prípadoch, keď obžalovaný v trestnom konaní alebo účastník
konania (najmä v tzv. nesporovom konaní a v správnom konaní) na
tom nemá záujem.
Pôsobnosť prokuratúry
Prokuratúra chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických
osôb, právnických osôb a štátu.
Je povinná vo verejnom záujme vykonávať opatrenia:
na predchádzanie porušovania zákonnosti,
na zistenie a odstránenie porušenia zákonnosti,
na obnovu porušených práv a vyvodenie zodpovednosti za ich
porušenie.
Pri výkone svojej pôsobnosti je prokuratúra povinná využívať
všetky zákonné prostriedky tak, aby sa bez akýchkoľvek vplyvov
zabezpečila dôsledná, účinná a rýchla ochrana práv a zákonom
chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu.
Ústava SR neobmedzuje pôsobnosť prokuratúry len na presadzovanie
záujmov štátu, či na pôsobnosť v trestnej oblasti. Na druhej
strane jej však nedáva mocenské oprávnenia. Prokurátor nemá
oprávnenie zasahovať do základných ľudských práv a slobôd, tzn.
že nerozhoduje o:
vzatí do väzby,
porušení tajomstva prepravovaných správ,
vykonaní domovej prehliadky,
inom narušení domovej slobody.
Medzinárodné súvislosti
Rada Európy od svojho založenia vyvíja veľkú snahu v oblasti
harmonizovania zákonov, štruktúr a praxe jednotlivých členských
štátov vzáujme boja proti trestnej činnosti. Boj proti zločinu
je oblasťou, kde sa priamo uplatňujú v praxi princípy, na
ktorých bola vybudovaná. Kladie si za cieľ obhajovať dominantné
postavenie práva, demokraciu a ľudské práva.
Aj to bolo dôvodom prečo sa členské štáty Rady Európy zaoberali
problematikou transformácie prokuratúry na orgán kompatibilný s
demokratickými právnymi zásadami.
V tejto súvislosti sa pri tvorbe zákona o prokuratúre
prihliadalo na:
závery a odporúčania vyplývajúce z multilaterálneho zasadnutia
Rady Európy v septembri 1994 v Budapešti:
• ústavné postavenie prokuratúry a rozsah právomocí prokurátorov
sa v jednotlivých štátoch môžu odlišovať, dôležitá je však
skutočnosť, že v demokratickej spoločnosti prokuratúra funguje,
• odkedy prokuratúra plní pri výkone spravodlivosti základnú
úlohu a v niektorých štátoch má pri dodržiavaní zákonov aj
mimosúdnu úlohu, postavenie šéfa prokuratúry, ako aj charakter
jej vzťahu k iným inštitúciám a orgánom (parlament, výkonná moc,
súdna moc) by mali byť presne definované v ústave a zákone,
rešpektujúc pritom vládu zákona a požiadavky funkčnej autonómie,
• každé politické rozhodnutie týkajúce sa ústavného postavenia
prokuratúry by malo zohľadňovať demokratické právne tradície
toho-ktorého štátu; takéto rozhodnutie by malo priniesť také
riešenie, ktoré by malo dôveru verejnosti,
• prokurátori by mali byť podriadení len zákonu a preto by
nemali podliehať nezákonným vplyvom; okrem toho by mali chrániť
bez diskriminácie ľudské práva,
• ideálny model prokuratúry síce neexistuje, existujú však
modely prokuratúr vštátoch západnej Európy, ktoré slúžia na
porovnanie krajinám strednej a východnej Európy,
• úlohy a právomoci prokuratúr štátov strednej a východnej
Európy v trestnej oblasti sú podobné úlohám a právomociam
prokuratúr štátov západnej Európy; hlavný rozdiel spočíval v
minulosti v záležitostiach súvisiacich s ľudskými právami –
prokurátor bol oprávnený rozhodnúť, postihnúť alebo schváliť
rozhodnutie týkajúce sa ľudských práv, ako napríklad príkaz na
domovú prehliadku, zadržanie osôb, konfiškácia; legislatívne
zmeny, ku ktorým už v tejto súvislosti došlo, sú plne v súlade
spožiadavkami vyjadrenými v medzinárodných dokumentoch o
ľudských právach.
Štandardy profesionálnej zodpovednosti, práv a povinností
prokurátorov, ktoré boli prijaté Medzinárodnou asociáciou
prokurátorov 23. apríla 1999.
skutočnosť, že miesto prokuratúry v systéme inštitúcií je v
jednotlivých krajinách rôzne. Európsky výbor pre trestné otázky
(CDPC) poveril preto Výbor expertov pre otázky opostavení
prokuratúry v systéme trestného súdnictva (PC-PR) preskúmať
postavenie prokuratúry a jej úlohu v systéme trestného súdnictva
v jednotlivých členských štátoch Rady Európy.
Výsledkom bolo Odporúčanie Rec (2000) 19 Výboru ministrov pre
členské štáty o postavení prokuratúry v systéme trestného
súdnictva prijaté Výborom ministrov Rady Európy dňa 6. októbra
2000. Úlohou „Odporúčania“ nebolo zovšeobecenie rôznych systémov
a prípadne definovať akúsi tretiu cestu, či hypotetický
nadnárodný model. Uprednostnilo dynamickú prespektívu s úsilím
vymedziť spoločné princípy, ktoré by mohli viesť prokuratúry do
tretieho tísícročia s odporúčaniami konkrétnych cieľov, ktoré
treba dosiahnuť, ak má dôjsť k inštitucionálnej rovnováhe, od
ktorej závisí demokracia a prednostné postavenie práva v Európe.
závery prijaté na stretnutí generálnych prokurátorov z 11
európskych krajín k otázkam rozvoja vzájomnej spolupráce
zúčastnených strán, postavenia, úloh, organizácie a pôsobnosti
prokuratúry a povinností a práv prokurátorov v demokratickej
spoločnosti, ktoré sú vyjadrené v Memorande o dohode generálnych
prokurátorov z 9. decembra 1999 v Častej - Papierničke.
Postavenie a pôsobnosť Generálnej prokuratúry Slovenskej
republiky
Postavenie
Generálna prokuratúra je ústredný štátny orgán a najvyšší orgán
prokuratúry, ktorý je nadriadený ostatným prokuratúram. Sídli v
Bratislave a na jej čele stojí generálny prokurátor.
Pôsobnosť
Generálna prokuratúra SR:
zabezpečuje plnenie úloh patriacich do pôsobnosti generálneho
prokurátora,
riadi, organizuje a kontroluje činnosť podriadených prokuratúr,
dozerá na jednotné uplatňovanie zákonov a všeobecne záväzných
právnych predpis podriadenými,
vedie register trestov a zabezpečuje ochranu údajov uvedených v
registri trestov.
» Fond národného majetku SR www.natfund.gov.sk
» Generálna prokuratúra SR www.genpro.gov.sk
» Infostat www.infostat.sk
» Kancelária prezidenta Slovenskej republiky www.prezident.sk
» Kancelária verejného ochrancu práv www.vop.gov.sk
» Krajské úrady www.civil.gov.sk/urady
» Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR www.telecom.gov.sk
» Ministerstvo financií SR www.finance.gov.sk
» Ministerstvo hospodárstva SR www.economy.gov.sk
» Ministerstvo kultúry SR www.culture.gov.sk
» Ministerstvo obrany SR www.mod.gov.sk
» Ministerstvo pôdohospodárstva SR www.mpsr.sk
» Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR www.employment.gov.sk
» Ministerstvo spravodlivosti SR www.justice.gov.sk
» Ministerstvo školstva SR www.education.gov.sk
» Ministerstvo vnútra SR www.minv.sk
» Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR www.build.gov.sk
» Ministerstvo zahraničných vecí SR www.foreign.gov.sk
» Ministerstvo zdravotníctva SR www.health.gov.sk
» Ministerstvo životného prostredia SR www.lifeenv.gov.sk
» Najvyšší kontrolný úrad SR www.controll.gov.sk
» Najvyšší súd Slovenskej republiky www.nssr.gov.sk
» Národná banka Slovenska www.nbs.sk
» Národný bezpečnostný úrad www.nbusr.sk
» Národný inšpektorát práce icop.safework.gov.sk
» Národná rada Slovenskej republiky www.nrsr.sk
» Protimonopolný úrad SR www.antimon.gov.sk
» Slovenská energetická agentúra www.sea.gov.sk
» Slovenský metrologický ústav www.smu.gov.sk
» Slovenský ústav technickej normalizácie www.sutn.gov.sk
» Správa štátnych hmotných rezerv SR www.reserves.gov.sk
» Stredisko pre štúdium práce a rodiny www.vupsvr.gov.sk
» Štatistický úrad SR www.statistics.sk
» Telekomunikačný úrad SR www.teleoff.gov.sk
» Úrad geodézie, kartografie a katastra SR www.geodesy.gov.sk
» Úrad pre verejné obstarávanie SR www.uvo.gov.sk
» Úrad vlády Slovenskej republiky www.government.gov.sk
» Úrad bezpečnosti práce SR www.safework.gov.sk
» Úrad priemyselného vlastníctva SR www.indprop.gov.sk
» Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR www.normoff.gov.sk
» Úrad jadrového dozoru SR www.ujd.gov.sk